×

Digitalna transformacija kao pokretač turizma

Panelisti na Tourism Expo Sarajevo 2025 složni kako turizam budućnosti zahtijeva digitalne inovacije, ali isto tako mora zadržati toplinu ljudskog kontakta
Panel na Tourism Expo Sarajevo 2025
Panel na Tourism Expo Sarajevo 2025

Kako turističke agencije mogu pratiti ubrzani razvoj tehnologije i ostati konkurentne? Na koje sve načine digitalizacija istovremeno može čuvati kulturnu baštinu i učiniti je privlačnijom za putnike? Uvođenjem kojih tehnoloških promjena se poboljšava rad turističkih agencija i javnih poduzeća te kako to podiže kvalitetu usluga? Što vlasnici kompanija dobivaju digitalizacijom, a kakvu podršku komore i institucije mogu pružiti poduzetnicima koji žele uhvatiti korak s globalnim trendovima?

Odgovore na ova i brojna druga pitanja ponudili su panelisti skupa „Digitalna transformacija kao pokretač turizma“, održanog u okviru Tourism Expo Sarajevo 2025. Na istoj pozornici našli su se govornici različitih profila i iskustava – Merhunisa Subaša Kaljanac, poduzetnica u turizmu i vlasnica agencije M97-tours, Edina Selesković, međunarodno priznata umjetnica i pokretačica interpretacijskog centra Planet Sarajevo, Elvis Pivić, IT stručnjak zaslužan za digitalizaciju javnog poduzeća ZOI ’84, Jozo Kosir iz tvrtke HAT solutions - savjetnik za hotelijerstvo i turizam, te Branislav Mamić, predstavnik Privredne komore Vojvodine.

Razgovor je moderirala Josipa Terzić-Rezić, poduzetnica i voditeljica projekta PoslovniTurizam.ba koji je digitalizirao kongresnu ponudu u Bosni i Hercegovini. Moderatorica je diskusiju usmjerila prema ključnim temama poput utjecaja digitalizacije na poslovne procese, obogaćivanju iskustava gostiju te ulozi umjetnosti i kreativnih industrija u oblikovanju turističke ponude.

Panel na Tourism Expo Sarajevo 2025

Svi panelisti složili su se oko jedne stvari, a to je da turizam budućnosti zahtijeva digitalne inovacije, ali isto tako mora zadržati toplinu ljudskog kontakta. Upravo u toj ravnoteži leži snaga nezaboravnog putovanja i savršen koncept kojemu kao destinacija trebamo težiti.

U nastavku donosimo njihove najvažnije poruke.

Digitalizacija kao nužnost za turističke agencije

Merhunisa Subaša Kaljanac, osnivačica i vlasnica agencije M97-tours, podijelila je iskustvo kako je privatna agencija zahvaljujući digitalnim tehnologijama višestruko povećala prihode i ojačala konkurentnost na tržištu. Istaknula je da je upravo tijekom pandemije započet proces transformacije koji se nastavio kroz uvođenje novih sustava – od online plaćanja i CRM-a do automatizacije rezervacija i AI preporuka za putnike. „Kroz digitalizaciju smo povećali efikasnost poslovanja i promet za 300 posto u odnosu na 2019. godinu. Ono najvažnije, oslobodili smo vrijeme naših zaposlenika kako bi se posvetili klijentima, jer ljudski kontakt i dalje je ono što čini razliku“ kazala je.

Umjetnost i tehnologija kao saveznici

Edina Selesković, multidisciplinarna umjetnica i osnivačica interpretacijskog centra Planet Sarajevo, govorila je o važnosti uloge umjetnosti, kulture i tehnologije u turizmu. Podsjetila je da bez umjetnosti turistički proizvod nije potpun, a da upravo digitalizacija može pomoći da se kulturna baština očuva i postane privlačnija mlađim generacijama. „Umjetnost i kreativne industrije obogaćuju ponudu destinacije i čine je jedinstvenom, to je ono što turisti vole “ponijeti sa sobom”. Kada se turizam ispriča kroz kulturne zanimljivosti i emocije, on preraste u nezaboravan doživljaj.“ istaknula je Selesković.

Planet Sarajevo na Tourism Expo Sarajevo 2025

Javne kompanije u korak s inovacijama

Elvis Pivić, osnivač Agilitas grupe iz Sarajeva (i Splita), govorio je o transformaciji ZOI ’84. Zahvaljujući njegovom timu, javno poduzeće koje upravlja Bjelašnicom i Igmanom prešlo je iz offline u online poslovanje, od digitalne prodaje ski-passova, interaktivnih mapa, pa do mobilnih aplikacija koje skijašima daju statistiku njihovog dana i informacije o vremenu i stazama. „Naš cilj je više skijanja, a manje čekanja. Digitalizacija je promijenila iskustvo posjetitelja i otvorila vrata da se Bjelašnica vrati na svjetsku mapu velikih natjecanja“ istaknuo je, najavljujući kandidaturu za Europski kup i FIS Svjetsko prvenstvo u super-G disciplini. Dodao je i to da se poštivanjem ESG politika doprinijelo smanjenju ugljičnog otiska planine.

Tehnologija kao alat, ne zamjena za ljude

Jozo Košir iz zagrebačkog HAT Solutionsa odrastao u obitelji hotelijera, povezao je ljubav prema tehnologiji i ugostiteljstvu te napravio idealan spoj. Danas je konzultant prilikom otvaranja hotela, postojeće hotele savjetuje kako implementirati PMS softvere, revenue management alate i digitalne platforme za personalizaciju gostiju. „Digitalizacija nije ‘nice to have’, ona je ‘must have’. Ako nismo vidljivi na globalnim platformama, kao da ne postojimo“ kazao je. No, podsjetio je da tehnologija ne smije zamijeniti ljude: „Gost će pamtiti osmijeh recepcionera, a ne brzinu check-ina. Turizam je osjećaj, a tehnologija mu daje prostor da raste. Ne smijemo zaboraviti da se bavimo ‘ugostiteljstvom’, dakle mi ugošćujemo.

Podrška institucija i važnost regionalne suradnje

Branislav Mamić, sekretar Udruženja usluga Privredne komore Vojvodine, podsjetio je da ova institucija okuplja više od 36.000 pravnih lica i 75.000 obrtnika, a posebno radi na razvoju ženskog poduzetništva. Umjetnička duše i fotograf s dosadašnjih šest izložbi, Mamić je istaknuo da je digitalizacija prilika, ali da je ponekad izazov savladati otpor prema novim tehnologijama: „U Vojvodini svake godine imamo preko tisuću manifestacija koje se preklapaju. Digitalne baze podataka mogu riješiti taj problem i omogućiti bolju koordinaciju. Ali ono najvažnije je da digitalna transformacija mora biti zajednička priča regije. Tek tada možemo ponuditi turistički proizvod koji će privući posjetitelje i ponuditi im boravak u cijeloj regiji i kao takav biti prepoznat na tržištu.

Panel je pokazao da je digitalna transformacija put prema održivijem i konkurentnijem turizmu. Tehnologija ubrzava procese i otvara tržišta, ali tek kada se spoji s ljudskom kreativnošću, kulturom i gostoprimstvom. 

Svaki turistički posjet prilika je da na najbolji način predstavimo ono što imamo i čime se ponosimo te da svaki posjetitelj ode kao naš najbolji ambasador.