
Digitalna transformacija kao pokretač turizma
Pod sloganom „Putovanje u budućnost“, organizatori sajma Tourism Expo Sarajevo stavili su naglasak na održivi razvoj, digitalizaciju i primjenu umjetne inteligencije u promociji putovanja i time potvrdili da grad na Miljacki prati najsuvremenije trendove u turizmu.
Profesionalci u turizmu iz cijele regije u Sarajevu
Na više od 90 izlagačkih pozicija okupilo se više od 240 izlagača iz BiH i inozemstva. Predstavile su se turističke zajednice, hoteli i agencije, nacionalni parkovi i organizacije za menadžment u destinaciji, skijališta iz regije, ali i kulturne institucije, kreativne industrije te tvrtke iz HORECA sektora. Raznolikost štandova učinila je sajam mjestom koje je spojilo važne komponente turizma, od tradicije i prirodnih ljepota do suvremenih trendova i inovacija u turizmu.
Tourism Expo Sarajevo se održava po prvi put i ideja organizatora je da cijelu priču gradimo na kvaliteti, s naglaskom na organski rast broja izlagača, njihove regionalne i međunarodne zastupljenosti kao i programskog dijela sajma kroz naredne godine, istakla je Azra Džigal, predsjednica Organizacijskog odbora sajma.
Otvorenje sajma uz tematske prezentacije
Prvog dana sajma u Skenderiji okupilo se više od 500 turističkih profesionalaca, a program je otvoren nizom zanimljivih izlaganja s primjerima dobre prakse. Među prvim prezenterima bio je dr. Nenad Ivanišević, pokrajinski sekretar za privredu i turizam Vojvodine, koji je Vojvodinu opisao kao “Europu u malom”, u kojoj živi 27 nacionalnih manjina i govori se šest službenih jezika. Naglasio je važnost vinskih ruta i manjih lokalnih festivala, koji sve više privlače posjetitelje i oblikuju novi turistički trend u ovom dijelu Europe.
Direktorica razvoja proizvoda Turističke zajednice grada Zagreba, Ana Salopek, predstavila je primjer zagrebačkog Adventa, manifestacije koja je iz godine u godinu rasla zajedno s gradom i njegovim stanovnicima. Dodala je kako je uspjeh adventa rezultat zajedničkog angažmana – od umjetnika, institucija i poduzetnika, do lokalne zajednice koja je u potpunosti prigrlila događaj i učinila ga dijelom identiteta grada. Zahvaljujući tom “timskom radu”, Advent u Zagrebu tri je godine zaredom proglašen najboljim u Europi, a i dalje svake zime privlači sve veći broj posjetitelja iz cijelog svijeta.
Goran Terzić, direktor Direkcije za turizam u ime Ministarstva privrede Kantona Sarajevo rekao nam je: “Sarajevo je prepoznatljiva destinacija u cijelom svijetu, osobito u regionu. Važnost turističkih sajmova je u tome što nude platformu za razmjenu ideja i unapređenje sektora i pomažu da se mijenjaju razmišljanja, da se uoče manjkavosti i da se zajedno radi na inovacijama, posebno u oblasti digitalizacije i održivosti turizma.”
Pažnju posjetitelja privuklo je i izlaganje Maše Marković, voditeljice Industrijskog odjela Sarajevo Film Festivala, koja je dočarala ulogu festivala u pozicioniranju Sarajeva kao kulturne metropole.Tijekom festivalskih dana cijeli grad pretvara se u pozornicu - programi izlaze na ulice, uključuju lokalno stanovništvo, dok kreativne industrije unose poseban duh kroz instalacije i performanse. Tih dana Sarajevo diše punim plućima, a smještaj je gotovo nemoguće naći. Marković je naglasila i dugoročne ekonomske učinke festivala te njegovu važnu ulogu u predstavljanju BiH na međunarodnoj sceni.
Prisutnima se obratio i potpredsjednik Opštine Ulcinj, Petar Delić, koji je u ime grada zahvalio na prilici da sudjeluje u otvaranju sajma. Istaknuo je kako je za Ulcinj veliko zadovoljstvo biti grad-partner prvog Tourism Expo Sarajevo te dodao da su gosti iz Sarajeva i Bosne i Hercegovine posebno važni za crnogorsko primorje, a osobito za Ulcinj.
Prvi dan sajma upotpunjen je glazbenim programom u kojem su posjetitelji uživali u izvedbama sevdalinki Alme Subašić. Ove “urbane ljubavne pjesme”, uvrštene na UNESCO-vu listu nematerijalne kulturne baštine, još jednom su istaknule ljepotu tradicije i važnost njezina očuvanja.
Digitalna transformacija kao pokretač turizma - panel diskusija
Drugog dana Tourism Expo Sarajevo 2025 održana je panel diskusija koju je predvodila, Josipa Terzić - Rezić, voditeljica projekta Poslovniturizam.ba koji je digitalizirao kongresnu ponudu u BiH. Na panelu se govorilo o ulozi tehnologije u unapređenju turističkog poslovanja. Učesnici su redom istaknuli da tehnologija mora služiti ljudima i olakšavati poslovanje, ali da je ključ turizma i dalje autentičan doživljaj gosta. Merhunisa Subaša Kaljanac, osnivačica i vlasnica agencije M97-tours, istaknula je da su digitalne tehnologije njenoj agenciji donijele niz koristi, od bržeg i jednostavnijeg rada do smanjenja opterećenja u svakodnevnim procesima. Elvis Pivić, osnivač Agilitas grupe, predstavio je digitalne inovacije na Bjelašnici i Igmanu, koje uključuju online prodaju ski-pasa i mobilne aplikacije. Jozo Kosir iz tvrtke HAT Solutions, stručnjak za razvoj hotela i digitalnu transformaciju u turizmu, istakao je da kako je digitalizacija nužna, ali da ne smije zamijeniti ljudski faktor. Branislav Mamić iz Privredne komore Vojvodine poručio da zajednička iskustva i obuke profesionalaca iz regije mogu ubrzati regionalni razvoj. Edina Selesković, idejni tvorac i autor projekta Planet Sarajevo, podsjetila je da turizam bez umjetnosti i kreativnih industrija nema svoju dušu. Naglasila je kako je tehnologija dragocjen alat, ali da tek uz umjetnost i kulturu putovanje dobiva priču koja ostane u sjećanju i da je upravo to osnova za jedinstveni turistički doživljaj koji možemo pružiti.
Drugog dana sajma kroz razgovor s Rubom Velagić, predstavljena je kompanija Intrepid Travel, najveći svjetski turoperator za mala grupna putovanja. Velagić, iskusna stručnjakinja u razvoju turističkih proizvoda i destinacijskom marketingu, podijelila je iskustva iz globalnih projekata te ukazala na važnost povezivanja s lokalnim partnerima. Naglasila je kako upravo uključivanje autentičnih doživljaja u globalnu mrežu Intrepida čini putovanja jedinstvenima i nezaboravnima, dok lokalnim zajednicama donosi dugoročnu vrijednost i održivi razvoj.
Održivi turizam, VR tehnologija i kulturni program dodatno obilježili program Sarajevo Expo sajma
U sklopu programa održana je i radionica na temu održivosti u turizmu. Poseban doprinos radionici dali su Olja Latinović i Snježana Derviškadić, koje su u svojim izlaganjima detaljno pojasnile osnovne koncepte održivosti u turizmu te naglasile važnost balansiranja ekonomskih, ekoloških i društvenih aspekata razvoja destinacija. Kroz praktične alate i metodologije, učesnici su upoznati s načinima kako održivost mjeriti, pratiti i integrirati u strateško planiranje turističkih proizvoda i destinacija. Predavačice su dodatno predstavile proces certifikacije i međunarodne standarde, istaknule rastuće zahtjeve suvremenih turista za održivim uslugama i ponudile primjere dobre prakse iz regije i svijeta.
Treći dan Tourism Expo Sarajevo 2025 obilježilo je izlaganje profesorice Selme Rizvić, koja je govorila o ulozi virtualne stvarnosti u turizmu i njenom potencijalu da unaprijedi prezentaciju kulturne baštine i turističke ponude. Profesorica Rizvić je predstavila projekte “Vladarica Balkana” i “StećakLand”, kroz koje se na inovativan način povezuju tehnologija i kulturna povijest. Poseban dojam na posjetitelje ostavila je mogućnost da, koristeći VR tehnologiju, virtualno uđu u svijet stećaka i dožive njihovu simboliku i ljepotu iz potpuno nove perspektive.
Program sajma bio je dodatno obogaćen i kulturnim sadržajem - pored tradicionalnog sevdaha i sevdalinki, posjetitelji su imali priliku uživati u nastupima glumaca Alene Džebo-Hećo i Muhameda Porče. Oni su svojim izvedbama interpretirali riječi o putovanjima iz djela bosanskohercegovačkih, ali i svjetskih autora što je izazvalo oduševljenje svih posjetitelja.
Sajam zaokružen dodjelom nagrada
Na sajmu je upriličena i svečana dodjela priznanja koja su istaknula najbolje među izlagačima. Poseban pečat ovogodišnjem izdanju dao je Planet Sarajevo, inovativni projekt koji su s velikim zanimanjem obišli i partneri sajma te potvrdili ga kao primjer kreativnosti i modernog turističkog proizvoda. Među nagrađenima su se istaknuli i Jajce i Travnik, prepoznati kao promotori kulturno-povijesne baštine, dok je Čitluk ponio priznanje za najljepše uređen izlagački prostor: “Naš štand okupio je posjetitelje mirisima, okusima i tradicijom našeg kraja, a posebnu čar donijeli su MasterChef kuhari” rekao nam je Miroslav Kordić. Grad Ulcinj, partner sajma, proglašen je destinacijom s najvećim razvojnim potencijalom.
Sarajevo: od digitalnih inovacija do sevdaha
Prvo izdanje Tourism Expo Sarajevo pokazalo je kako snaga turizma na najljepši način povezuje ljude kao i to da potiče na nove poslovne ideje i projekte. Tijekom tri dana Skenderija je bila središte digitalnih inovacija i kreativnih industrija usko povezanih uz turizam, dok su B2B sastanci, virtualne mape i 360° prezentacije otvorili put budućim partnerstvima.
Sarajevo se pritom predstavilo kao grad koji je spreman predvoditi regiju u budućnosti turizma. Tradicijom, koja ga čini prepoznatljivim, tehnološkim inovacijama koje ga guraju naprijed i toplinom dobrodošlice po kojoj je poznato, grad je pokazao da može biti regionalno središte novih ideja, održivih praksi i nezaboravnih iskustava – upravo onoga što je najveći adut turizma.
Organizatori Tourism Expo Sarajevo iz agencije Profi Team iz Sarajeva te Udruženja "Profesional" i "Spiritus" navode kako zahvaljujući ovakvim događajima, Bosna i Hercegovina sve snažnije zauzima svoje zasluženo mjesto na europskoj i svjetskoj turističkoj mapi.
Vidimo se iduće godine!